Vlaková doprava nabízí možnost cestování v 1. a 2. třídě. Největší rozdíl, kterého jsem si všiml, je cena. 1st class je o 50% dražší než 2nd class. Sedačky jsou o něco kvalitnější a k dispozici je 220 V přípojka u každého sedadla. ns-ticket-machineJízdenku zakoupíte na nádraží ve žlutých automatech, které samozřejmě nabízejí volbu jazyka mezi angličtinou a nizozemštinou. Zaplatit můžete pouze platební kartou (ovšem moje debetní karta VISA nefungovala) a nebo pokud máte chipcard. Vlaky jsou v Nizozemsku velmi pohodlné, tiché, vůbec nedrncají – paráda oproti Česku – a většinou jsou i přesné.

Pokud cestujete napříč zemí, z jednoho koutu země do druhého a čekají Vás třeba 3 – 4 hodiny cesty jenom vlakem, vůbec se toho neobávejte. Vlaky jsou totiž klimatizované a v každém se můžete připojit k internetu přes wi-fi. Každý vlak disponuje samostatným oddělením (většinou to bývá horní patro jednoho z vagónů), kde je tzv. tichá zóna. V tomto oddělení se nesmí mluvit. Je to jako stvořené k odpočinku, ke studiu apod.

Každý vlak disponuje obrazovkami, které zobrazují časové intervaly mezi dalšími stanicemi. Bohužel se ani nizozemským železnicím nevyhýbají „problémy“. Při mé cestě se stalo, že naše vlakové spojení bylo zrušeno kvůli „defektu“. Bližší info jsme nedostali. Pouze na nádraží bylo hlášeno (jenom v nizozemštině), že vlakové spojení je zrušeno. O náhradní dopravě, kterou bychom očekávali v Česku, jsme si mohli pouze nechat zdát. Naštěstí nebyl problém poptat se jakéhokoliv zaměstnance drah v tmavě modré uniformě a nechat si poradit vhodný spoj. Spojů je opravdu dostatek a vždycky se dá najít jiné řešení. Vstřícnost zaměstnanců a skvělá angličtina nám pomohla nad touto komplikací mávnout rukou a pokračovat v cestě.

Pozn. Pokud si jakožto zahraniční cestovatel se 2nd class jízdenkou nastopíte do 1st class vagónu, počítejte s tím, že Vás zdejší revizoři s laskavým úsměvem na tváři odkáží do správného vagónu a popřejí příjemnou cestu. Což je fajn. Základní poznávací rozdíl mezi 1st a 2nd class je v barvě (interiéru a vlastne i jízdenky) – tmavší červená pro 1st class a oranžová pro 2nd class – to nám řekl pan revizor, když nás „načapal“ ve špatném vagónu. Pokud byste si chtěli položit ve vlaku nohy na protější sedačku, očekávejte od revizora pokutu. Pozor na to. Nepostradatelným pomocníkem při plánování cesty po Nizozemí je web http://www.9292.nl/.